1.4 TSI KETTING PROBLEMEN BLOOTGELEGD.
De TSI motoren van Volkswagen Audi en Skoda zijn schitterende motoren, zuinig en met veel pk’s. Indien tijdig en frequent onderhoud wordt gepleegd met de juiste oliën kunnen veel problemen worden voorkomen. Helaas kennen deze motoren ook de nodige problemen, op internet is hier al veel over geschreven. De veel voorkomende problemen verschillen overigens sterk per motorcode en bouwjaar, neem hiervoor gerust contact met ons op.
De 1.4 TSI motoren (t/m circa 2015) kampen onder andere met sterke kettingrek, in theorie zouden deze kettingen onderhoudsvrij moeten zijn. Helaas is dit tegenwoordig absoluut niet meer het geval, de kettingen/ tandwielen zijn kwalitatief onder de maat en bovendien erg licht uitgevoerd waardoor al snel slijtage optreedt. Zo ook met deze VW Tiguan 1.4 TSI met motorcode CAVA die binnenkomt met een brandend storingslampje, P0016 nokken-/ krukasstand combinatie (Deze foutcodes zijn ook mogelijk; P1340, P000A, P3008).
TIMING MOTOR
De storing P0016 geeft aan dat de verhouding (timing) tussen de nokkenas en krukas afwijkt. Een distributieketting staat altijd op ‘tijd’, dit kunt u zien als de ideale verhouding voor de motor. Zodra de software ziet dat er teveel wordt afgeweken van deze ideale ‘timing’ treed er een storingsmelding op. Deze afwijking leggen wij het liefst bloot op onze scope, hierdoor kunnen we exact zien hoeveel er wordt afgeweken van de ideale ‘timing’ (tijd).
Hieronder hebben we het nokkenas signaal (geel) en het krukas signaal in beeld gebracht van een 1.4 TSI CAVA motor zonder storingen en slijtages, afkomstig uit onze database. Één omwenteling van de krukas is 720 graden waarbij een uitsparing, het BDP (bovenste dode punt) telkens terugkomt. Dit BDP is een vast herkenningspunt voor de motor software. Wij zoeken ook een herkenbaar patroon tussen de krukas/nokkenas signalen vlakbij het BDP. We kiezen voor de blauwe cirkel, dit patroon komt elke omwenteling terug en is duidelijk te herkennen.
De onderstaande foto is ingezoomd op de blauwe cirkel. Hier is duidelijk te zien dat het opgaande nokkenassignaal (geel) vlak naast de uitsparing zit, oftewel het BDP.
De bovenstaande meting is gemeten in de ideale situatie, een 1.4 TSI (CAVA) motor met een nieuw ketting. Wij voeren dezelfde meting nu uit op onze 1.4 TSI met storing. Het resultaat is duidelijk, in één oogopslag zien we direct een duidelijke grote afwijking. De afwijking lijkt op de laptop klein maar bedraagt in de motor al een aantal ‘tanden’, en wordt veroorzaakt door een sterk versleten ketting. Er kan dus met zekerheid worden gesteld dat de elektronische storing wordt veroorzaakt door een mechanisch defect. Door rijden met zoveel kettingrek gaat eindigen in een defecte motor.
Met deze relatief simpele maar vooral doeltreffende meting is de diagnose rond. We zijn gestart met de reparatie en hebben deze 1.4 TSI voorzien van nieuwe kettingen/tandwielen, gelukkig zijn de onderdelen gemodificeerd en dus sterk verbeterd. Zie onderstaande filmpje, het zeer versleten ketting verklaard de meting. Uiteraard hebben we na reparatie de meting opnieuw uitgevoerd, zie hieronder het resultaat. Storing opgelost.
Heeft u ook twijfels, rauwe geluiden of storingen? Neem contact op en wij verzorgen een accurate diagnose.